Start met zoeken
Natasja Heemskerk sprak binnen de rubriek ‘Blees heeft een idee’ in het artikel ‘Kan ik muziekles doneren aan kinderen met een laag inkomen?’ door Gerda Blees op 17 december 2024.
Gerda Blees “Ik volg met mijn zoontje peutermuzieklessen, die hij helemaal geweldig vindt. Maar niet iedereen kan zulke lessen betalen. Laatst kreeg ik een factuur voor de lessen en ik dacht: zou Het Klooster bij zo’n afrekening niet om een donatie kunnen vragen voor muziekles voor kinderen die minder te besteden hebben? Ik zou op zo’n moment grif meer betalen.”
Natasja Heemskerk “Dat kan zeker een toevoeging zijn. We proberen alle kinderen in Woerden te bereiken door op alle basisscholen muziekonderwijs door vakdocenten te bieden. Dat wordt bekostigd door scholen, de gemeente en het Rijk.
Daarnaast hebben we een vriendenstichting die bijdraagt aan een muziekinstrumentenbank voor kinderen die geen instrument kunnen betalen. Maar betalende cursisten en ouders om donaties vragen voor muzieklessen doen we nog niet. Dat is een mooi, solidair idee.”
Gerda Blees “Ik las op jullie website dat er wel fondsen zijn om mensen met minder bestedingsruimte te ondersteunen, wordt daar veel gebruik van gemaakt?”
Natasja Heemskerk “Eerlijk gezegd: vrij beperkt. Er is een enorme drempel om financiële hulp te vragen. Daarom ben ik zo blij dat in het nieuwe jaar de Groene Hart Pas er komt. Elk gezin met een laag inkomen krijgt een tegoed om te besteden aan sport of culturele activiteiten. Ik heb goede hoop dat dat de drempel zal verlagen.”
Gerda Blees “Hoe zou je zorgen dat het geld dat ik doneer wel bij de doelgroep terechtkomt?”
Natasja Heemskerk “Ik zou een fonds creëren waarmee we muzieklessen gratis of met korting aanbieden. Waarbij wij natuurlijk geen inkomens gaan controleren, dat gaat te goeder trouw. Zo doen we het ook bij ons Cappuccino Koor, een ouderenkoor waar we al met een gereduceerd tarief werken voor leden met minder bestedingsruimte.”
Gerda Blees “Dus kan ik bij mijn volgende factuur een donatieverzoek tegemoet zien?”
Natasja Heemskerk “Nog niet direct. Ik wil eerst het effect van die Groene Hart Pas afwachten. Als je daarmee een groep bereikt voor wie de pas niet voldoet, omdat kinderen bijvoorbeeld meer lessen willen, kan zo’n fonds een volgende stap zijn. En dan zou ik niet schromen om donaties aan cursisten en ouders te vragen. Toen we tijdens de pandemie in de problemen kwamen is er ook heel veel gedoneerd. Ons werk wordt breed gedragen, dat merk ik telkens weer.”
De Groene Hart Pas is een initiatief van de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, De Ronde Venen, Montfoort, Oudewater en Woerden en is bedoeld voor gezinnen met een laag inkomen. Voor gezinnen met beperkte financiële middelen kan het lastig zijn om geld beschikbaar te maken voor extra activiteiten, omdat het grootste deel van het budget vaak naar vaste lasten en boodschappen gaat. Met de Groene Hart Pas wordt een persoonlijk tegoed verstrekt dat besteed kan worden aan leuke en waardevolle activiteiten voor het gezin, zoals sport, cultuur of onderwijs. Deze pas vervangt de Declaratieregeling en het Ondersteuningsfonds, en biedt de mogelijkheid om zelf te bepalen waaraan het tegoed wordt besteed.
Verzilveren van het tegoed op de Groene Hart Pas kan vanaf 1 januari 2025.
Wil je een bedrag op je pas verzilveren, kom dan langs bij onze receptie wij helpen je graag persoonlijk verder. Onze receptie is geopend van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 17.00 uur.
Heb je behoefte aan financiële ondersteuning bij het betalen van het lesgeld? Voor mensen met een laag inkomen zijn er verschillende regelingen mogelijk. We helpen graag om onze lessen voor iedereen toegankelijk te maken. Meer informatie kun je vinden via de onderstaande link.
Samen met je (klein)kind muziek maken. Van nieuwsgierig zijn naar meedoen naar muzikale vorming naar muziekplezier! De bedoeling is om de aanwezige muzikaliteit van jonge kinderen uit te breiden door middel van pedagogisch onderbouwd muzikaal spel in de groep.In cursussen van 10 lessen vormen speciale liedjes het uitgangspunt voor allerlei muziekactiviteiten die aansluiten bij de beleving van het jonge kind. De liedjes die we zingen zijn niet alleen bedoeld voor de les, maar zeker ook om thuis te zingen.